Jobbig situation
26.06.2018
Hej!
Jag ska till Cypern om några veckor och jag ska vara där i 2 veckor och just då tror jag att jag får min mens...
Min mens är oregelbunden så jag vet inte när jag kommer få den.
Enligt min mens-app ska jag få min mens på dag 32, och jag är på dag 30 då jag kommer till Cypern
men min "app" har aldrig stämt.
Jag funderade på primolut nor, för vi har det här hemma redan så jag skulle kunna ta det 3 dagar innan mensen, men problemet är att jag inte vet när jag kommer få mensen..för om mensen hinner komma kan jag inte stoppa den, och vill hälst inte få mens där för jag vill ju simma, och jag vill inte använda tampong för det känns obehagligt.
Om jag skulle ta primolut tabletterna tidigare än 3 dagar innan, skulle mensen komma i slutet av de dagarna jag är där? För man kan ju bara skjuta upp i 14 dagar och vi är ju där i 14 dagar.
Vad ska jag göra????(hoppas ni förstår vad jag menar, är inte den bästa på att skriva...)
Tack i förhand <3 Anonyma tjejjen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej!
Jag förstår precis vad du menar, men tyvärr är jag inte säker på att man kan göra något åt de. Precis som du skriver får man inte ta Primolut mer än 10-14 dagar. Så om man ska välja så skulle det kanske vara bättre att du har mens de två sista dagarna än att du chansar och har mens 5 dagar under din resa.
Jag tycker också du skall investera i en mens kopp som är snällare mot kroppen och miljön och inte känns lika obehaglig som t.ex. tampong. En menskopp kan du köpa från apoteket eller hälsokostaffärer.
Det är bra att det finns mens appar, men precis som du skriver kan man inte lita på att de känner din kropp. Kroppen är inte en maskin så det finns inte en chans att en app skulle förstå sig bättre på den än vad du gör själv. Använd därför aldrig en app som preventivmedel.
Så mitt förslag är att du börjar med Primolut innan din resa.
Kram, Tessi