Kan det vara mensen
20.10.2017
Hej , jag är en 15 årig tjej som inte haft mens innan men imorse upptäckte att mina flytninagr var gul/bruna men de brukar vara genomskinliga sedan runt 16 tidin var det även lite ljusrött blod i trosorna så jag gick på wc men det kom inget blod i wc stolen men då jag torkade mig kom det blod på pappret och har kommit blod alla gånger jag varit på wc sedan dess men inte i själva wc stolen. Kan det vara mensen som är på gång? Har även lite ont i ena sidan av magen och mådde jätte illa igår. En tjej som inte haft mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2017
Hej.
Det låter som att det är din mens som har börjat. Grattis till det!
Oftast är det precis som du skriver, att det kommer blod på pappret då man går på toa, och att man får blod i trosorna. Sist och slutligen är det inga jättemängder blod så det är elt normalt att det egentligen inte syns i wc-stolen.
Så nu gäller det bara att ha bindor, tamponger eller menskopp tillgänglig och följa med vad som händer. Du kan anteckna i din kalender när din mens kommer så är det lite lättare att hålla koll på när den kan tänkas komma nästa gång och hur regelbunden/oregelbunden den är. Men kom ihåg att det inte är konstigt alls fast mensen är oregelbunden i början, så det betyder inte att någonting är fel fast den inte dyker upp riktigt på väntad tid.
Följ med och ta hand om dig!
Kram
Tessi