Kärlek
20.11.2018
Hej, jag är 13 år gammal och fick min mens när jag var 11,5 år gammal. Jag är tillsammans med en kille som är 1 år äldre än mig. För några månader sen hade i vårt fösta sex, men utan kondom för vi hade ingen. Och jag har hört att man bara kan bli gravid några få dagar på månaden. Jag brukar ha väldit regelbunden mens men nu har jag inte haft mens på lite över 2 månader. Jag har också börjat må dåligt väldigt ofta. Jag vågar inte berätta för mina föreldrar eller någon annan heller. Tror ni det finns en chans att jag är gravid? Och vad ska jag isåfall göra ???

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2018
Hej.
Det är alltid en risk att ha oskyddat sex, oavsett hur regelbunden mensen brukar vara. Det finns helt enkelt inga säkra dagar. Så om man inte har preventivmedel så får man se till att ha sex på ett sätt som inte kan medföra graviditet (petting och/eller oralsex).
Nu är det viktigt att du testar dig för att veta säkert hur det ligger till. Jag föreslår att du går till din skolhälsovårdare och ber henne lägga en remiss till graviditetstest. OM du skulle vara gravid så kan hon hjälpa dig vidare, t.ex. med hur du skall berätta det för dina föräldrar och vilka alternativ du har.
Kolla upp hur det ligger till så fort som möjligt. Ingenting blir bättre av att du väntar och ser i detta fall. Jag vet att det känns hemskt, men det är viktigt att få ett svar.
Kram
Tessi