Klassresa med mens
24.03.2019
Hej!
Jag är en tjej på 15 år. Jag ska på skidtur med min klass måndag till onsdag. Jag var jättetaggad och tyckte det skulle bli en rolig tur. Men så fick jag min mens imorse (dagen innan turen). Nu tror jag inte jag kan följa med. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2019
Hej.
Jag tycker nog att du skall åka med ändå. Jag inser att skidbacken inte är optimal då man har mens, men det finns ju toaletter så du kan gå och byta binda om det skulle behövas. Det finns ju inte heller någon vetenskaplig regel som säger att du måste byta binda var fjärde timme utan det avgörs ju mer av hur mycket du blöder. Om du har en mer absorberande binda hemma (t.ex. nattbinda som har större uppsugningsförmåga) så kan du ju ta en sån, annars gäller det nog bara att ta en paus och gå på toaletten för att byta, det händer ju säkert att man blir kissnödig ändå under den tid ni skidar.
Låt inte mensen hindra dig från att åka.
Kram
Tessi