Klump!
23.06.2014
Hej jag är en 15 årig tjej som undrar en sak. Under 3 månader har jag tagit p-piller regelbundet och nu i slutet av 3:e månaden nu lät jag mig blöda ut. När mensen kom var allt helt normalt men såg senare en stor klump. Den var ca 2 cm lång och ganska tjock. Detta har aldrig hänt förut och jag undrar om detta är normalt?!
Tacksam för svar!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.06.2014
Hej!
Å var inte rädd, det är inget farligt och inget ovanligt. Se, mensen funkar ju så att i livmodern finns det slemhinnor som samlar blod för att fungera som en närande dyna åt ett befruktat ägg. Den slemhinnan påminner om en svamp, typ en bastusvamp. När sedan inget begruktat ägg kom för att börja växa till en baby, så behövs inte näringsdynan och kroppen stöter ut både slemhinna och blod. För det mesta löses slemhinnan upp i blodet så att man inte märker av några större bitar, men ibland kan den komma som klumpar i olika storlekar. Vissa ser aldrig av några klumpar, andra igen har klumpar i varje mens. Absolut inget farligt eller ovanligt alltså.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)