Kommer den snart?
06.08.2018
Hej! Jag är 14 år och har inte fått min mens ännu. Har haft flytningar cirka 3 år, har behåring, bröst osv. Nu under sommaren har jag också växt väldigt mycket på längden. Finns det nått som gör att man märker när mensen är på väg och kan vara lite förbered? Är det normalt att inte ha fått den när man är 14? H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2018
Hej.
Det är helt normalt att mensen inte har kommit ännu då man är 14 år. Genomsnittsåldern för att få mens ligger på ungefär 13 år, men det betyder att det finns de som får den då de är 11 och de som får den då de är 17, och allt där emellan är helt normalt.
Du skriver att du har haft flytningar i flera år, och att du har haft en tillväxtspurt nu under sommaren. Så jag tror säkert att din mens kommer att börja när som helst. Det bästa du kan göra är att försöka ha tålamod och vara snäll med dig själv och din kropp. Ät, sov och rör på dig tillräckligt så har din kropp allra bäst förutsättningar att fungera optimalt. Och försök att inte stressa över saken - mensen kommer nog.
Kram
Tessi