Konstig mens
18.12.2020
Min senaste mens har inte varit som den brukar. Det kommer typ bara slemhinnor och inget blod, och det är brunt. Jag har inte heller haft någon mensvärk alls denna gången, vilket jag alltid brukar ha dagen innan och första dagen av mensen, ganska kraftig värk brukar jag också ha. Till en början var jag osäker på om det ens var min mens som kom, men enligt en app som jag använder för att hålla koll på min menscykel så borde min mens ha starta just då (Jag har använt samma app i över ett år, och den har nästan alltid visat rätt). Är detta normalt eller borde jag oroa mig??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2020
Hej,
Jag tror nog att det är din mens, så inget att oroa sig över. Mensen kan variera i både mängd och utseende från gång till gång och det betyder inte att någonting skulle vara fel. Jag vet inte om du äter p-piller, men med vissa piller är det ganska vanligt att slemhinnan som byggs upp i livmodern är så tunn att det helt enkelt inte finns så mycket som behöver komma bort. Då är det vanligt att mensen är mörkare och innehåller mer "bitar".
Men även om du inte äter piller så är det helt normalt. Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör, och många av sakerna är vi inte ens medvetna om själv. Oroa dig inte utan följ bara med och anteckna i din app så är det lättare att hålla koll.
Kram
Tessi