Konstigt??
15.01.2015
Hej! Jag skrev här tidigare i morse att jag är rädd att jag är gravid efter att jag har haft oskyddat sex men efteråt tagit akuta p-piller. Jag har tagit ett graviditetstest vilket visade negativt, kan jag tro på det? Är mensen försenad pga akuta p pillret?
Tack! I3zcv

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.01.2015
Hej 13zcv!
Du berättar inte hur mycket mensen är försenad. Och när du gjorde graviditetstestet. Men testerna är jättekänsliga o reagerar snabbt så jag skulle nog mycket långt andas ut och bida tiden. Går man och oroar sig över sen mens och stressar upp sig över det så kan mensen verkligen jyckla till sig och dröja!
Akutpillret förhindrade ju ägglossning om du tog det inom tidsramen så borde det nog vara att lita på. Mensen kan även vara försenad pga akutpillret - ibland råddar akut-pillren lite med kroppens hormoner.
Vänta några dagar på mensen i lugn och ro och ifall den inte börjar så gör du ett nytt graviditetstest.
Styrkram!  Hör gärna av dej igen om det finns behov! :)
Men vänlig hälsning,   Annika       barnmorska-hälsovårdare