Långvarig mens
02.10.2019
Hej! 20åring som funderar över mensen...det är sådär att min mens har blivit jätte konstig.. Först hoppade mensen om en månad och strax började jag få bruna flytningar och hade det i ca. 2-3 veckor och sedan fick jag mens men nu har mensen hållit i sig i 3 veckor..och det kommer som trådar och klumpar ibland och varierar i färg ibland är det som vanlig röd men ibland blir den jätte mörk... Orkar liksom inte längre med dethär... Drar mig med att kolla upp mig för är så rädd och har fobi för läkare och gyn. osv.. +att jag är väldigt hypokondrisk och tänker alltid det värsta om allt.. Kan det bara vara att jag inte fick ägglossning som mensen uteblev? Funderar lite över missfall men tycker att jag inte borde ha varit så långt gången att det skulle blöda i flera veckor isåfall och gör inte missfall ont? Jag menar om jag har varit gravid så har jag inte vetat om det men har inte testat...skulle jag ha varit/eller är gravid så skulle jag bara varit/vara i vecka4-5. Jag har inga andra symtom det bara blöder liksom..har inte ont och ingen klåda eller sveda.. Jag är så förvirrad och ledsen.. Min pojkvän tror att det kan bero på stress eller hormonell obalans..!? Lite råddigt skrivet men hoppas ni kan svara ändå :) Tacksam för svar. Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2019
Hej.
Det är nog svårt för mig att svara med någon säkerhet på varför din mens har varit hoppig de senaste månaderna. På basen av din ålder så kan det ju vara helt normalt - mensen kan lämna bort helt en månad och sedan komma tillbaka med dunder och brak. MEN om du inte använder någon form av preventivmedel så kan det också hända att det faktiskt är ett missfall du har haft.
Det att mensen lämnade bort en månad är alltså i sig inte speciellt konstigt, det händer nog nästan alla nån gång under de ca 40 år man blöder, men om du är sexuellt aktiv och ni inte använder preventivmedel så är det också rimligt att tro att det kan bero på att du blivit gravid. Om mensen har varit borta en månad så är det också rimligt att tänka att man kan blöda lite mer sedan då den kommer - men det kan som sagt också bero på ett missfall. Mensblodet kan variera både i färg och konsistens också i normala fall - du skriver att det har funnits både klumpar och trådar - vilket det kan göra eftersom mensblodet består av delar av slemhinna - men även då det är frågan om ett missfall så skall det ju ut. Jag tänker väl helt enkelt att ett missfall skulle förklara varför du blöder så länge, även varför din mens först var borta i en månad och varför du känner dig så förvirrad och olycklig just nu (hormonerna).
Du skriver att du skulle ha varit i ca vecka 4-5, vilket innebär att själva fostersäcken ännu är så pass liten att det inte nödvändigtvis gör mer ont än en "vanlig" mens. Tidiga missfall är jättevanliga, och oftast tror man bara att det är en lite försenad eller rikligare mens. Bara för att man har haft ett missfall betyder inte heller att alla framtida graviditeter skulle gå på tok. missfall som sker tidigt i graviditeten är oftast ett tecken på att någonting har varit på tok med fostret.
Som sagt, det är omöjligt för mig att säga om det var ett missfall eller en sen - och sedan riklig mens. Men slutresultatet är detsamma. Om du är fundersam över det kan du tala med din preventivrådgivning, det är möjligt att det ännu skulle synas på ett graviditetstest att du har varit gravid (OM du var det) eftersom det tar en stund för alla hormoner att försvinna ur kroppen även om graviditeten skulle ha tagit slut. Om du fortsätter att blöda med samma intensitet, eller blodet börjar lukta konstigt skall du kontakta en läkare. Men annars gäller det nog främst att följa med. Skydda er om ni inte vill bli gravida - och annars önskar jag dig lycka till nästa gång.
Kram
Tessi