Magont
11.09.2017
Hej! Jag har haft ont i magen i typ tre dar nu å hade mens för två veckor sen o hade ägglossning nu för 2 dar sen. Det var som värst just den dan då det visade på telefon att jag sku ha ägglossning då kom det också lite blod (men bara den dan), Jag brukar int ha sjukt då jag har ägglossning men nu denhär gången så va de så pass så ja int kuna gå normalt mellan varven. Smärtan kmr från vänster sida å i typ mitten av magen men också ibland lite ovanför livmodern typ.
Så nu e min fråga är det ägglossning elr är det typ nån allergi elr nå sånt som spökar för har aldrig heller haft sex? Det tar heller int sjukt i fiffin då ja kissar. Jag har laktosfri kost p.g.a förstoppning men ha no vari på wc å fått tömt den delen av kroppen så de kan int va de. Sjusovaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.09.2017
Hej,
Det är inte så lätt att veta vad din magsmärta beror på. Det kan vara en vanlig ägglossning som av någon anledning bara bar mer smärtsam än det brukar vara. Med tanke på din ålder så tror jag knappast att det är någonting allvarligt. Om smärtan har gått över så kan du nog leva vidare som vanligt.
Men det är säkert bra om du följer med saken. Om din ägglossning och mens även i fortsättningen är "ovanligt" smärtsam (i jämförelse med hur det har varit tidigare alltså) så tycker jag att du skall tala om saken med en barnmorska. Isåfall är det kanske bra om det görs ett ultraljud för att kolla upp att allting ser ut som det ska. Det vinns vissa tillstånd i livmoder och äggstockar som kan orsaka ökad smärta, t.ex. PCOS, endometrios, cystor eller myom. Jag menar INTE att du skall gå omkring och oroa dig över dessa. Inget av tillstånden är farliga eller livshotande, och på basen av bara en smärtsam ägglossning så kan man inte ställa någon diagnos, inte ens grunda en misstanke. Det lönar sig helt enkelt att vara uppmärksam och följa med.
I sig är det inte ovanligt att man kan blöda lite i samband med ägglossning, och smärtan kan variera från en gång till en annan utan att man behöver vara orolig eller misstänka att någonting är fel. Men om du själv upplever att det inträffar ofta och att du vill kolla upp saken så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen och boka en tid. Så slipper du fundera på saken sen.
Kram
Tessi