Mellanblödningar?
02.08.2019
Hej!
Jag är en tjej på 18 år som haft mens i 8 år.
Jag har nästan alltid ganska regelbunden mens och haft det sedan jag fick mens. Ibland kan den hoppa lite men det är ju normalt.
Men jag har haft mellanblödningar eller mer brunaktigare flytningar i snart 1-2 år mellan mina menser. Alltså ungefär 2 veckor efter jag haft mens får jag dessa mer brunaktigare flytningarna. Det är inget som påverkar mig på det sättet men man blir ju lite fundersam.
I början när jag fick dessa ”blödningar” var det nästan svart, men med tiden ljusnade flytningarna och nu är de ljusbruna då de kommer... de försvinner kanske efter 3-5 dagar...
Vad kan detta bero på eller vara?
Tessan
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.08.2019
Hej Tessan,
Att få brunaktiga flytningar mellan menserna är inget farligt alls. Om du har en väldigt regelbunden mens och en menscykel som är ca 28dagar lång(28 dagar mellan mensens första dag till nästa mens första dag) så kan det vara att du får en brunaktig flytning i samband med din ägglossning. För om du har en 28dagars cykel så infaller isåfall ägglossningen ca 2 veckor efter din senaste mens första dag, alltså mitt emellan dina menser.
Om det inte är så, att den bruna flytningen infaller 14 dagar efter senaste mens första dag, så kan det helt enkelt bara vara så att det kommer lite gammalt blod med ut i flytningarna. Vilket heller inte är farligt. Om flytningarna är brunaktiga så betyder det att det finns lite blod med i flytningen.
Men ifall du haft oskyddat samlag och det finns risk för dig att ha fått en könssjukdom, är det bra att även gå och testa dig för det. Detta gör du endera genom att besöka din skolhälsovårdare eller din hälsovårdscentral. Tester kan även köpas på apoteket.
Kram!
Malin Wiik-Norrman