Mellanblödningar
30.06.2021
Hej,
Jag brukar alltid få lite bruna flytningar när jag har ägglossning, det har alltid varit så och jag mår bra så jag har inte tänkt destomera på det. Nu idag när jag vaknade så kom det mycket mera ”brunt” än vad det brukar, inte blod utan nog fortfarande flytningar.
Började googla och fick bara upp att ”mellanblödning beror på könssjukdom”, ”det beror på preventivmedel”.
Är oskuld och har aldrig använt något preventivmedel.
Kan det vara normalt att jag har mellanblödningar fast man inte ”ska” ha det om man inte äter ppiller? Eller måst jag kolla upp det?
Som sagt har jag alltid haft lite bruna flutningar kring ägglossning och har aldrig tänkt destomer på det.
????????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2021
Hej,
Du skriver att du brukar ha bruna flytningar då du har ägglossning, så för dig är det med andra ord helt normalt att ha det och ingenting du behöver oroa dig över. Kvinnans menstruationscykel är så mycket mer komplicerad än vi vet om, och det mesta som sker är helt normalt - även om det för oss själva skulle vara någonting nytt. (jag menar t.ex. att för en tjej som aldrig haft mellanblödningar förr så innebär det ändå inte att någonting skulle behöva vara "fel" bara för att hon plötsligt har det.)
Du verkar ha bra koll på hur din kropp fungerar, så ta det alldeles lugnt och stressa inte över dina mellanblödningar. Jag tror inte att de är ett tecken på att någonting är fel.
Kram,
Tessi