Mellanblödningar
25.02.2017
Hej!
Jag äter p-piller och har gjort det ungefär ett år nu. Tidigare när jag har hoppat över mensen två gånger efter varandra har det gått bra, men denna gång började jag blöda i alla fall. Jag fortsatte att äta p-pillren, men har läst att man borde börja äta sockerpiller så mensen får komma helt, annars kan det blöda fram till nästa gång man borde ha mens. Min fråga är, borde jag äta sockerpiller trots att jag redan har ätit de hormonella 11 dagar, eller ska jag fortsätta med de hormonella och ha mellanblödningar fram till nästa mens? Råddar det bort systemet om man börjar äta sockerpiller så här lång tid efter att man borde ha gjort det? (Äter p-pillret yaz)
Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2017
Hej.
Om man inte har tungt vägande skäl för det så tycker jag inte att man skall äta flera kartor på raken eftersom det alltid finns en risk för att kroppen inte riktigt förstår vad som är på gång. Den största risken är då att man får mellanblödningar, precis som i ditt fall.
Hur du väljer att göra nu är en smaksak. Precis som du skriver så kan du ha din paus nu (d.v.s. äta sockerpillren) så att du får en ordentlig tömningsblödning. Eller också kan du fortsätta äta dina piller tills kartan är slut och ta din paus då, men då finns risken att du småblöder hela tiden. Det är inte farligt att du mellanblöder, men det är ju lite krångligt och irriterande. Du väljer helt enkelt själv hur du gör. För enkelhetens skull är det kanske lättare att äta kartan till slut, så har du inte en halv karta med piller som blir oanvända?
Försök i fortsättningen att inte äta flera kartor på raken om du inte har någon specifik orsak till det. Det går att göra det i "nödfall", men det är inte optimalt för kroppen.
Kram
Tessi