Mellanblödningar
27.05.2018
Hej! Jag är en 15 årig tjej och är nu lite orolig.
Jag har oregelbunden mens, har inte haft sex och tar inte p-piller eller något sådant. Så nu till min fråga:
Min sju dagar långa mens slutade 18 maj men cirka 6 dagar efter att den slutat fick jag bruna flytningar och lite blod. Har nu haft dehär flytningarna i 3 dagar och är lite orolig över att det ska vara något farligt.
De luktar inte illa eller är gryniga så tror inte att jag har svamp. Har inte haft sex somsagt så det borde inte vara någon könssjukdom. Och vad jag hört är inte livmoderscanser vanligt i min ålder.
Så är det en vanlig mellanblödning? (Har inte haft det förr förrän nu) Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2018
Hej.
Det är nog en vanlig mellanblödning. Ingenting att oroa sig över. Kvinnans kropp och hela menscykeln är väldigt invecklad, och det har forskats alldeles för lite i vad det egentligen beror på att mensen ibland lämnar bort - och man ibland får mellanblödningar. Men med tanke på allting du skriver så tror jag inte att det rör sig om någonting allvarligt eller farligt utan att det helt enkelt är en liten hormonell obalans som gör att du har fått en mellanblödning. Ingen fara med det.
Försök att ta det lugnt och vänta i lugn och ro, det går nog över.
Kram
Tessi