Mens
08.10.2019
Hej! Jag går på p-piller (diza) och med dem så ska man hålla paus i 4 dagar efter minst 21 piller, borde ha tagit paus förra veckan men bestämde för att skjuta upp mensen tills den här veckan istället. Har nu paus och tar piller igen på fredag. Min egentliga fråga är nu om det kommer dröja länge innan min mens börjar? Eller kommer den att börja under dessa fyra dagarna? Bruden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2019
Hej,
Min gissning är att din mens kommer att börja ungefär lika snabbt som den brukar. Det är en gissning från min sida eftersom det kan variera lite från gång till gång, men anledningen till att mensen oftast är regelbunden medan man äter p-piller är ju just den att mensen då styrs av de hormoner man tillför genom pillren, så då man slutar ta dem (vilket man ju gör vid pausen) så kan mensen (tömningsblödningen) komma.
Så om din mens normalt brukar komma t.ex. andra pillerfria dagen så tror jag att det kommer att fungera ganska likadant nu. Bli ändå inte hysterisk om den inte kommer direkt - eftersom det ju kan bero på att du ätit dina piller annorlunda. Dyker den inte upp inom några dagar så kan du alltid testa dig för graviditet, men bara du har tagit dina piller alla dagar som du borde så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi