Mens
06.07.2020
Hej! Har haft min mens i 3 1/2 år å den har allti vari regelbunden. Nu är den 4 dagar sen å har int haft samlag. Är typ nervös då den alltid har varit regelbunden.. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2020
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Kroppen är inte en maskin, så bara för att din mens alltid tidigare har varit regelbunden är det ingen garanti för att den alltid kommer att vara det. Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör, så om du t.ex. har ätit eller sovit annorlunda än du normalt brukar göra så kan det påverka kroppen, men ofta får man inte heller veta vad det beror på att mensen är sen, eftersom väldigt små förändringar i hormonbalansen kan orsaka det.
Så det är bara att vänta och se. Oftast brukar man inte börja undersöka varför mensen är sen förrän den varit borta längre än 6 månader - just därför att det är så pass vanligt och ofarligt.
Ingen stress, mensen kommer nog.
Kram,
Tessi