Mens?????
04.03.2019
Jag fick mens några dagar sen.Har inte berättat för mamma än?! Min mens var brun/mörkröd är det normalt? Jag vet inte hur jag ska berätta åt min mamma om mensen, eller hur jag ska behandla detta?!
-Linnea Linnea

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej.
Grattis till att du fått din mens!
Det låter helt normalt att blodet var brun-rött. Mensblodet kan variera ganska mycket i färg, både från dag till dag och från gång till gång. Det beror lite på hur tjock slemhinnan var som byggts upp i livmodern. Det är ingenting du behöver hålla koll på eller oroa dig över utan det sköter sig själv.
Jag tycker helt enkelt att du skall säga det till din mamma. Med tanke på din ålder så kommer hon nog inte att bli förvånad utan hon inser ju att det kommer att hända vilken dag som helst. Då hon får veta det så kan hon också visa dig var bindorna finns, eller så kan ni gå och handla såna. Mensen är ingenting du behöver skämmas över trots att det är en väldigt privat sak, så det är bara att berätta.
Kram
Tessi