Mens
04.07.2019
Om man inte får sin första mens någon gång, kan man äta nån medicin då för att få den? Eller får man aldrig den då? / anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2019
Hej.
Som du säkert har hört så utvecklas alla i olika takt. Vissa får sin mens då de är 11, och andra då de är 16, och det räknas ändå som helt normalt. Om man är väldigt smal eller om man tränar mycket så är det vanligt att mensen börjar lite senare.
Det finns egentligen ingenting man kan göra själv för att påverka när mensen börjar. Det bästa du kan göra är att äta, sova och röra på dig lagom mycket för då mår din kropp allra bäst. Men man kan varken påskynda eller fördröja att mensen skall börja genom några hemmaknep. Så t.ex. onani påverkar inte mensen överhuvudtaget.
Om mensen inte har börjat ännu då man är 15-16 år så kan man tala med sin skolläkare om saken, och då kan man börja utreda vad det beror på. Man brukar ta blodprov för att kolla att alla värden är i skick och ibland försöker man starta mensen med mediciner. Men med tanke på din ålder så behöver du nog inte oroa dig ännu. Fortsätt att leva som vanligt och lära känna din kropp - det är enbart bra för dig och inget att ha ångest över.
Kram
Tessi