Mens?
05.07.2019
Hej för några dagar sedan fick jag något brunaktigt i trosorna men vet inte om det var mens men min mamma sa att det var det. Men sedan jag fick min "mens" har jag inte fått det och jag känner mig utanför när jag inte fått min mens alla mina kompisar och släktingar har redan fått sina för länge sedan men jag är endå en av de äldsta jag är nästan 15 men har inte fått det än. Jag har haft flytningar i över två år och ont i magen och allt som det ska men har fortfarande inte fått det. Tycket ni jag ska kolla upp det. Jag är också lite rädd Hivin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2019
Hej.
Det brunaktiga som du hade i trosorna var antagligen din första mens. Så grattis till det. Mensblodet är inte alltid klarrött utan kan vara brunt eller nästan svart ibland och det är helt normalt. Det beror på att mensen till stor del består av slemhinna och alltså inte av "rinnande blod" som du har i ådrorna.
Som du säkert vet så utvecklas alla i olika takt, och även fast man är systrar så kan man utvecklas helt olika. Så försök att inte jämföra dig med andra. Och nu då din första mens antagligen kom, så är det bara att ta det lugnt och vänta på att den dyker upp igen. Kom ihåg att det är helt normalt att mensen är oregelbunden, så det kan ta flera månader innan den kommer igen, men den kan också dyka upp tidigare.
Jag tror nog att du är helt normal, så det gäller bara att ha tålamod.
Kram
Tessi