Mens
16.09.2019
Hej! Jag har mensvärk och ja gråter av ingen orsak. Jag vill int gå till skolan! Ja har alltid mest värk de två första dagarna.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2019
Hej,
Jag beklagar att du har ont. Det är nog många tjejer som känner på precis samma sätt som du, att mensvärken förstör allting och att man är gråtig och nere då man har mens, men jag tror att var och en måste försöka hitta de knep som hjälper. För vissa är det rätt och slätt värkmediciner som gäller, för andra är det fysisk aktivitet eller en riktigt varm dusch. Om man upplever samma smärta varje månad så måste man antagligen tänka lite mer långsiktigt, eftersom det inte riktigt är hållbart att vara sjukskriven två dagar per månad p.g.a. mens (missförstå mig inte, jag VET att man kan ha så ont att man inte klarar av att fungera - men poängen skulle ju vara att hitta ett sätt att lösa det.)
Man kan diskutera saken med en läkare som kan skriva ut mer riktade värkmediciner som fungerar effektivt på just mensvärk. Man kan också överväga att börja äta p-piller eftersom de oftast hjälper mot mensvärk.
Personligen tror jag också på vila, och på att vara snäll med sig själv.
Försök att härda ut <3
Kram
Tessi