Mens
23.03.2020
Hej!
Jag är 12 år och är 154 cm lång. Jag fick min första mens igår. Jag fyller 13 om 3-4 månader. Kommer jag att växa mer? I så fall hur mycket??
Mycket mycket tacksam för svar. Svara snälla!! Har inte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2020
Hej,
Det är helt omöjligt för mig att svara på om du kommer att växa mer eller inte. Det beror dels på genetiska faktorer, d.v.s. vilka arvsanlag du har - men också på din livsstil. Om du äter, sover och rör på dig lagom mycket har din kropp bäst förutsättningar att växa.
Men det finns ingen regel som säger att bara för att mensen har börjat så skulle man inte växa mer. Så det gäller bara att ha tålamod och följa med situationen.
Kram
Tessi