Mens
30.03.2020
Hej! Min mens är 8 dagar försenad. Jag har haft mens i ungefär ett år. Min mens har ALDRIG varit försenad i 8 dagar. Jag är oskuld. Borde jag kolla upp det? Är det något farligt/negativt? Vad kan det bero på? Vad ska jag göra? ja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2020
Hej,
Det är helt normalt att mensen kan vara sen nån gång, och det betyder inte att det är farligt eller att någonting är fel. Även om mensen alltid tidigare kommit då den borde göra det så betyder det inte att någonting är på tok fast den plötsligt är sen. Och eftersom du inte har haft sex så behöver vi inte oroa oss över att du skulle vara gravid.
Oftast börjar man inte undersöka varför mensen är sen innan den har varit borta i mer än 6 månader, just därför att det är så vanligt att den ibland är oregelbunden. Kroppen är inte en maskin, och den påverkas hela tiden av allting vi gör. Oftast får man inte veta vad det beror på att mensen plötsligt är sen, det kan bero på att man stressar mer än normalt, äter eller sover mer oregelbundet eller helt enkelt någon småsak som vi inte själva känner till.
Oroa dig inte, din mens kommer nog.
Kram
Tessi