Mens
17.11.2021
Hej! Jag är en 15 årig tjej som går i 9an, jag fick min mens när jag gick i 4an, jag har alltid haft oregelbunden mens, å nu för ett år sen försvann min mens och den har fortfarande inte kommit tillbaka. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2021
Hej,
Att mensen försvinner kan bero på många olika saker, och det behöver inte nödvändigtvis betyda att någonting är "fel" bara för att det händer.
De flesta tjejer/kvinnor är med om att mensen lämnar bort för kortare eller längre perioder nån gång. Vissa har en mer regelbunden mens och för andra är den mer oregelbunden. Saker som kan påverka hur regelbunden mensen är är förstås biologiska orsaker (som man inte alltid vet vad beror på) eller yttre faktorer, t.ex. att man tränar väldigt mycket, att man äter för lite eller har för låg kroppsvikt, eller att man stressar/är deprimerad.
Oftast brukar man inte börja utreda varför mensen är borta förrän den har varit borta i minst 6 månader, just därför att det är ganska vanligt. Men i ditt fall har mensen nu varit borta i ett år, och då tycker jag att man kunde börja kolla upp vad det beror på. Jag tycker att du skall börja med att gå och tala med din skolhälsovårdare så kan hen vid behov boka en tid till skolläkaren. Ibland kommer man fram till att man "bara" skall vänta och se (t.ex. om det beror på att man tränar för mycket så är lösningen antagligen att ta det lugnare), men i vissa fall kan man få en medicin som startar mensen på nytt.
I si har det inte så stor betydelse hur regelbunden mensen är, om det inte handlar om att man vill bli gravid. Då är det lite lättare om man kan räkna ut när ägglossningen skall inträffa. Men om du i övrigt mår bra så tror jag inte att du behöver ta någon stress.
Börja med att gå och prata med hälsovårdaren.
Kram,
Tessi