Mens
11.12.2021
Hej varför är min mens 9 dagar sen, jag har tagit ett graviditets test o det var negativ. Men varför är den sen den brukar vara regelbunden Hemlig person
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
17.12.2021
Hej,
Oj! Det är svårt för mig att säga varför den är sen, det är mycket som kan spela in! Bra att du tagit ett graviditetstest! Då vet vi att du inte är gravid. Stress, för mycket motion, för lite sömn kan tex påverka och göra att mensen blir sen - MEN det kan också vara helt utan någon orsak och helt enkelt bara vara så nu denna månad. Var inte orolig! Den kommer. Ibland spelar mensen spratt med en, och man blir orolig. Ibland kan t.om. mensen hoppa över en månad utan någon tydlig orsak. Jag brukar rekommendera att ta ett nytt graviditetstest igen om två veckor om det är så att det FINNS en risk att du kan vara gravid - alltså om du haft oskyddat penetrerande samlag med motsatt kön.
Kram!
Malin