Mens
20.09.2022
Hej decibel jag har inte ennu fått min mens men alla mina kompisar har fått det ::::och ja vill inte ha ett svar som är det är NORMALT fö ha hört he mang gang ksk liti fö man gang ::alla säger att det är konstigt att jag inte ennu har fått det Kudden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2022
Hej,
Det är inte så lätt att svara på varför din mens inte ännu har börjat. Du skriver att du inte vill höra att det är helt normalt, men grejen är ju att det ÄR helt normalt. Alla kroppar är olika, så dels beror det på dina gener och dels på dina levnadsvanor.
Om man t.ex. är smal eller har en låg kroppsvikt så är det vanligt att mensen börjar senare. En annan sak som kan påverka är om man tränar mycket, d.v.s. att en stor del av energin förbrukas genom motion. Då brukar mensen generellt börja ett år senare än den annars skulle göra.
Det du kan fundera på själv är om du märker av några andra pubertetsförändringar? T.ex. att du har fått mera finnar, att du svettas mer, har fått mer flytningar eller att dina bröst har börjat växa. Puberteten tar helt enkelt längre tid för vissa och det betyder inte nödvändigtvis att någonting skulle vara fel. I allmänhet börjar man inte utreda vad det beror på förrän man är runt 16 år, just för att det ÄR helt normalt.
Men om du känner att det oroar dig så tycker jag att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare som kan ta ställning till hela ditt hälsotillstånd, vid behov kan ni boka tid till en läkare som kan undersöka saken vidare. Jag förstår att det stressar dig att vänta på mensen, men jag tror inte att du skall oroa dig.
Kram,
Tessi