Mens 2 ggr på 1 månad?
31.05.2018
Hej!
Jag har haft mens nu i ca 3 år och relativt regelbunden. Men förra gången för 2 veckor sedan kom det extremt lite i ungefär 4 dagar (vanlig tid på månaden & längd). Och nu lite över 2 veckor senare (idag) fick jag mens igen?! Och vanligt flöde.(ej samlag) Varför? Vad hände haha!? Mensaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2018
Hej.
Du behöver nog inte oroa dig. Kroppen är ju inte en maskin, utan den reagerar hela tiden på allting vi gör och hormonerna lever sitt eget liv utan att vi egentligen kan påverka dem speciellt mycket. Därför vet man oftast inte heller vad som är orsaken till att man ibland får mellanblödningar eller att mensen kommer oftare/mer sällan än "normalt", det bara blir så.
Med tanke på din ålder så har du antagligen inte utvecklats klart ännu, och även om du skulle vara 10 eller 20 år äldre så skulle det inte vara någonting onormalt med att det nån gång sker ett litet hopp i mensen åt någondera hållet (d.v.s. att den dyker upp oftare eller mer sällan.)
Ta det bara lugnt och var snäll med din kropp.
Kram
Tessi