mens
12.07.2015
det är jätte konstigt med min mens just nu, är på sista dagen (???) och det har i sex dagar varit brunt och så sjukt lite. alltså typ lika mycket brunt som flytningar x2. men jag antar att det är mensen eftersom det varit såhär en vecka. så om det slutar imorgon borde det ju ha varit mensen, eller hur? för ibland blöder jag jättemycket och nu var det så här. det måste vara mens för jag ska på resa nästa vecka och vill ju inte ha det där. :(

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2015
Hej!
Hm, svårt att veta... Se, vissa tjejer och kvinnor har helt enkelt sådan mens att den inte kommer som klockan varje månad och inte är exakt likadan varje gång, utan ibland är det mindre, ibland mer, ibland längre, ibland kortare, ibland med längre mellanrum, ibland rödare, ibland brunare... Om du haft väldigt regelbunden mens förr och den här alltså avviker väldigt mycket, så skulle det säkert löna sig att hålla koll på kroppen. Vissa könssjukdomar och infektioner KAN ha bruna flytningar som symptom, men då tillsammans med andra symtom (tex illaluktande flytningar, kliande, blåsor eller vårtor, värk i nedre delen av magen, svidande när man kissar, gryniga flytningar...).
Men även om man haft en sorts mens förr som betett sig på ett visst sätt, så kan det förändras. Då beror det oftast på hormonella förändringar - och speciellt i puberteten utvecklas och förändras nog hormonbalansen i kroppen ännu. Vilket innebär att mensen plötsligt kan börja bete sig på ett helt annat sätt en gång eller flera eller många år. Kanske den här mensen är en naturlig reaktion på något som utvecklats i din kropp och att det nog jämnar ut sig igen efter ett par menscykler? Som sagt, följ med lite. Sista tänkbara förklaring jag har är en mellanblödning. Man kan få det runtikring ägglossningen, men i mina öron låter nog 6 dagar mycket.
Så mycket andra råd kan vi inte ge än att följa med mensen och hoppas att det inte kommer mens när ni är på resa. Har du mot förmodan mens och ska simma, så kan du ju använda tampong (sålänge du är supernoga med att byta genast du kommer upp ur vattnet, eftersom den suger i sig orent vatten också) eller ännu hellre menskopp. Menskoppen håller helt tätt när man simmar och skyddar därför mot tex bakterier i vattnet. Den är överhuvudtaget ett väldigt bekvämt, ekonomiskt smart, ekologiskt fiffigt mensskydd som är snällt mot kroppen.
Trevlig resa!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott