mens
27.10.2015
Hej. Det är så,att min mens blöder inte... Eller asså då jag får mens förr brukar det blöda vanligt och så brykar det komma lite tjockare sak.. Kanske ägget? Eller... Elr iaf aå var det normaö visst? Men nu då ja har mens blöder jag jätte jätte tunt asså som rött piss bara och det kommer skitlite. Jag har senast tiden haft många flytningar. Bruka komma då ungefär då mens slut tills nästa mens. va ere för fel? Äre normal? Och vad ska jag göra för att stoppa flytningen? Bära en binda,varge dag eller? Så jobbig att ha flytningar och byxan blir våt och man hela tiden tror det är mens åså är det flytningar.... Så ska ja gå runt å bär binda,varge dag? De blir,ju,dyr. Flytningen kommer mer än mensen. Har jag nå fel? scary

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2015
Hej.
Det låter helt normalt att mensen kan variera till sin mängd och konsistens. Ibland kan blodet vara riktigt klart och tunt, och ibland tjockt och mörkt. Ibland är det mest som klumpar eller trådar. Allt detta är helt normalt. Det beror på att det inte är blod i samma bemärkelse som det blod som finns i dina blodådror, utan mensblodet är ju en slemhinna som byggts upp i livmodern. Därför är det inte alls konstigt att den till färg eller konsistens kan vara annorlunda än "vanligt" blod.
Flytningar i sig är ju helt normalt. Alla kvinnor har mer eller mindre flytningar hela tiden. Vissa perioder i menstruationscykeln blir de rikligare och ibland är de mer sparsamma - ingenting konstigt alls med det. Men om flytningarna har konstig färg, konsistens eller luktar underligt så kan det vara ett tecken på t.ex. en infektion i slidan. Om du har haft oskyddat sex finns det förstås en risk att det rör sig om en könssjukdom, då då skulle det vara bäst att du testade dig.
Jag vet inte hur rikliga dina flytningar är, men eftersom du skriver att du använder binda p.g.a. dem så antar jag att de är ganska rikliga. Om mängden har ändrat och de har blivit väldigt mycket rikligare på den senaste tiden så kan det vara ett tecken på att någonting är avvikande. Dock skriver du ingenting om att du skulle ha klåda, så min gissning är att det iaf inte rör sig om svampinfektion. Jag föreslår nu att du skall vara noggrann med hygienen. Tvätta dig i underlivet med vatten en gång/dag, och försök sova utan trosor eller pyjamasbyxor för att underlivet skall få andas. Vid behov kan du ju använda trosskydd på dagarna om du tycker att det blir väldigt vått i trosan, men till en viss del kan trosskydden t.o.m. förvärra problemet eftersom det då lätt blir instängt och svettigt.
Om de rikliga flytningarna fortsätter ännu efter t.ex. 2 veckor så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare om saken. Vid behov kan hen lägga en remiss till provtagning. Men jag tror egentligen inte att det är någonting som kräver någon behandling. Var lite snäll med dig själv och låt underlivet vila och andas så tror jag att problemet kommer att lösa sig av sig själv.
Kram
Tessi