Mens
06.09.2018
Hello, jag har haft oregelbunden eller utebliven mens hela mitt liv. Jag var 11 då jag fick min mest första gången och sedan dess har det inte kommit normalt en endaste gång. Jag fick min amdra mens ungefär exakt ett år efter min första så jag sökte hjälp och de sa ju förståss bara att jag är så ung och inte behöver oroa mig. Min mens kom med ett halv års mellanrum och jag sökte hjälp igen och igen. Nu är jag 17 och är ännu i kontakt med sjukvården, de har kommit fram till att jag har sekundär amonorre, jag trodde själv jag har pcos men mina värden är för bra för dett och jag har inga blåsor i mina äggstockar. Jag äter terrolut för att få mens och min senaste mens mha terrolut var i maj 2018, då kom det helt normalt mycket blod men mot mindre sidan. Nu i september tog jag en till kur av terrolut och fick min mens 4 dagar efter sista tabletten och jag blödde såå lite så jag behövde inte ens använda skydd. De tidigare månaderna jag har blött mha terrolut har det varit kanska rikligt med mens men nu de senaste månaderna inget alls nästan Vad är det för fel på mig? Jag håller på att bli trött att jag alldrig blir tagen på allvar att det är något fel på mig, visst jag är ung men det kan inte vara diagnosen. Jag undrar vad ni tror eller tycker jag ska göra.
Stressad tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2018
Hej.
Nej, du har nog helt rätt i att "ung" inte kan vara diagnosen, men det är väldigt svårt för mig att veta vad som är problemet. Eftersom de har kollat att du inte har några blåsor i äggstockarna så utgår jag ifrån att de har gjort ultraljudsundersökning på dig?
Jag har tyvärr inte något annat råd att komma med än att fortsätta be om hjälp och vidare undersökningar av din läkare/vid hvc tills de hittar "problemet" eller tills ni får mensen att funka. Det är ju inte ditt "fel" att du har problem, det är ingenting du har orsakat själv och du behöver verkligen inte känna skuld över det. Det gäller bara att hitta en lösning som fungerar.
Jag förstår att det kan kännas tröttsamt att gång på gång bli tvungen att kontakta hvc för att få hjälp, men det är ju därför de finns. Försök stå på dig och kräva den hjälp du har rätt till.
Kram
Tessi