mens
27.01.2019
hej, nu äe det andra gången i mitt liv jag har mens. Förra gången var för över 100 dagar sedan.. Jag hade jätte ont i magen och ryggen i går men i dag mår jag mycket ättre. Första gången jag hade mens blödde det över natten så att det såg ut som om jag blivit mördad. Men nu är det väldigt lite blod. Är det normalt eller vad skulle jag borda göra? Batman5

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Det låter normalt. Det är inte ovanligt att mensen kan dyka upp en gång och sedan ta en lång paus innan den kommer på nytt. Hela menstruationen är ett ganska komplicerat system och det är ganska mycket kroppen måste hålla koll på, så den var kanske helt enkelt inte riktigt redo för det första gången.
Det är också helt normalt att mensen kan vara olika från en gång till en annan. Ibland har man mer ont och ibland mindre, det samma gäller mängden blod och blodets färg.
Gör en anteckning i din kalender då du har mens så är det lite lättare att hålla koll på hur regelbunden den är, och kanske lättare att veta när den kan tänkas komma nästa gång. Men bli inte nervös även om den inte är helt regelbunden.
Kram
Tessi