Mens besvär
08.03.2020
Hej!
Jag fick min första mens när jag var 12, är nu 16 (fyller 17 i år) och den är ännu oregelbunden. Har mens väldigt sällan. Det kan gå ca. 4 månader mellan varje mens och jag undrar är det här överhuvudtaget normalt? Kan inte ens minnas när jag hade den senast. Men är överlag helt frisk. Förvirrad själ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2020
Hej.
Det vanligaste är att tjejer i din ålder har mens oftare och mer regelbundet än du - men det betyder inte heller att det är "onormalt" att mensen kommer på det sätt som du beskriver. Egentligen saknar det betydelse hur ofta eller sällan mensen kommer om man inte för tillfället försöker bli gravid. Människor är helt enkelt olika.
Med hjälp av p-piller skulle din mens antagligen bli regelbunden - men om du för tillfället inte behöver p-piller för prevention och det inte stör dig att mensen kommer så sällan så är det inte heller någonting du behöver göra någonting åt. I det skedet då du besöker en läkare eller gynekolog så kan du ta upp saken med hen, men i sig är det inte ett problem fast mensen kommer mer sällan om du i övrigt mår bra.
Den dag du börjar planera en graviditet så kan du diskutera saken med en läkare. Men tills dess är det helt okej att bara leva vidare som förr.
Kram
Tessi