Mens eller flytning?
03.08.2018
Hej jag har en fråga. Min mens slutade för 2 dagar sedan iallafall ”den röda” mensen. Nu i 2 dagar har jaghaft bruna flytningar. Men min fråga är då hur vet jag om det är brun mens eller brun flytning?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Mensen består inte alltid av helt klarrött blod, utan kan också vara mer som bruna flytningar, som kan innehålla små bitar eller trådar. Det är med andra ord inte någonting som är "fel" utan beror på att det inte bara är blod som kommer ut vid mens utan även delar av den gamla slemhinnan som inte längre behövs.
Allt från rosa/ljus-orange till klarrött till brunt eller nästan svart blod är helt normalt och ingenting att oroa sig över. Och ganska ofta är det precis som du beskriver, att blödningen är rikligast under de första två dagarna för att sedan bli mer sparsam och mörkare till färgen.
Det låter helt normalt.
Kram
Tessi