mens eller missfall?
06.06.2015
Hej deciebel,
Jag och min kille hade sex och kondomen sprack (datum 16 maj) han kom dock inte i mig och jag tog inget dagen efter piller.
Nu fick jag något som jag tror är mens, Fick mens mellan 3 / 4 juli, och vanligtvis brukar jag blöda förbannat mycket och ha sådan mensvärk, men nu har jag bara haft blod 2 dagar, vilket inte är vanligt för mig plus att det knappt var något blod har inte ens fyllt ett helt troskydd och vanligtvis får jag gå med nattbinda och tampong föratt hålla tätt ... stack upp ett finger för att kolla om "mensen" var slut men det var den inte. Det är blod inne i mig men det kommer inte ut. Var det ett missfall eller är det bara en konstig mens eller är det något allvarligt? Svara snabbt. lillajagsomundrar

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.06.2015
Hejsan Lillajagsomundrar! Ojoj ett akut-piller skulle nog ha varit en god idé efter att kondomen sprack! Men nu är det lagom sent... Läs i alla fall på om akut-piller här. Så du vet till nästa gång...
Det är normalt att mensen varierar av olika orsaker. Bara för att du är rädd och orolig kan det vara så här. Du känner nog inte med fingret om du har mer slemhinna som ska stötas ut ur livmodern eller inte. Den bloden du kände är redan utstött ur din livmoder och fanns i slidan. Jag skulle rekommendera att du gör ett graviditetstest. Dels för att lugna dina nerver och din oro men också för din partners skull. Graviditetstest finns att köpas billigt i större varuhus eller på apotek. Följ instruktionerna i förpackningen.
Jag tror inte att du har ett missfall utan tror nog mera på att du har en mindre mensblödning men säkert vet man inte före ett graviditetstest görs.
Jag skulle varmt rekommendera er att fundera på om det nu är läge för hormonellt preventivmedel ifall ni är i ett förhållande som ni vill satsa på. Jag rekommenderar att både tjejen och killen testar för könssjukdomar innan man börjar med p-piller/spiral eller p-ringen. Du kan läsa mera om preventivmedel här, finns mera att välja på i vänstra spalten. Med hormonellt preventivmedel slipper du oron för att sådant här ska hända igen.
Jag håller tummarna! Med vänlig hälsning, Annika     barnmorska - hälsovårdare