Mens en vecka efter mensen tog slut
20.10.2016
Hej, jag är en 14 åring flicka som har haft men sedan jag var 11-12 år jag har och hade ännu oregelbunden jag har bara räknat 1 gång och jag har 49 dagars, jag hade mens 1 vecka sen, igår så när jag skulle på wc så såg jag blod i trosorna och jag trodde att det var mens, men det kan det ju inte vara för att jag hade det 1 vecka sen, det var bara några små fläckar först men nu är det mycket mera och det känns inte som att jag skulle ha mens, jag har inte haft pms och jag har inte heller haft några smärtor. Jag är jätte rädd för att det har aldrig hänt förr, hur länge kommer det att hålla på?, snälla svara jätte snabbt för att jag vill veta Jätttttteee orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2016
Hej.
Som jag förstår det så är alltså din mens ganska oregelbunden, och med tanke på din ålder så är det inte någonting konstigt alls med det. Ofta brukar mensen bli lite mer regelbunden efter några år, men för vissa kan det ta längre och vissa kvinnors mens blir aldrig helt regelbunden.
Det låter som om du denna gång skulle ha råkat ut för helt vanliga mellanblödningar. Det är svårt att säga exakt vad de beror på. Ofta är det bara någon alldeles liten obalans i hormonnivåerna som gör det, och det är alltså ingenting som är "fel". Jag tycker att du skall hitta på något tecken som betyder "mens" och ett annat tecken som betyder "mellanblödning" så att du kan anteckna i din kalender. Då blir det lite lättare att se om det finns något mönster i blödningarna.
Oroa dig inte. Det är bara att följa med och se. Och om det i något skede känns tröttsamt att blödningen är så oregelbunden så kan du överväga att börja med p-piller, då hjälper de till både att hålla mensen regelbunden och att minska på mensvärken.
Kram
Tessi