Mens frågor!
12.12.2019
Hej! Jag har några frågor om mens...
1. Luktar mens illa? För min luktar inte så bra så jag undrar om nått är fel eller ska den lukta?
2. Är det lätt att få infektioner om man har mens?
3. Kan man onanera om man har mens?
4. Hur länge kan man ha binda?
5.hur länge kan man ha tampong?
6.hur länge kan man ha menskopp?
Kram Loppan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2019
Hej.
Nej, mensblodet skall inte lukta illa. Givetvis är det inte helt utan lukt - det är trots allt en slemhinna som kommer ut. Men slemhinnan i sig är helt ren då den kommer ut, så om det luktar är det oftast ett tecken på att du antingen har haft samma binda för länge så att bakterietillväxten är för stor i den, eller att du har en infektion i underlivet. Har du några andra symtom, t.ex. illaluktande flytningar eller värk nertill i magen? Om du ganska nyligen har fått mens så kan det också hända att du helt enkelt överreagerar - att du analyserar lukten för mycket eftersom den ännu är lite främmande för dig själv också.
Det är egentligen inte lättare att få infektioner i samband med mens än annars. Men grunden är alltid god hygien, tvätta dig en gång om dagen och byt binda/tampong tillräckligt ofta.Använder du menskopp så skall den också tömmas minst var 8-12 timme. Om man använder binda och den sitter väldigt tätt mot kroppen så får man kanske lite lättare problem med att det kliar i underlivet eftersom det hela tiden finns mer fukt än normalt där. Då hjälper det att byta binda oftare.
Du kan onanera helt som vanligt under mensen.
Det finns ingen egentlig tidsgräns för hur länge du kan ha en binda eftersom den sitter på utsidan. Men om man blöder mycket så behöver man byta oftare eftersom den blir "full" och annars kan börja läcka lättare om den inte byts. Och om man blöder lite så vill man nog ändå byta binda med ca 8 timmars mellanrum för att det inte skall uppstå lukt och irritation. (Du kan nog helt tryggt sova en hel natt med en binda, även om du skulle sova längre än åtta timmar) Däremot skall du inte ha en tampong inne mer än 8 timmar. Dagens tamponger är för visso bättre än de som fanns förr, men risken att drabbas av irritation eller lukt är ändå stor om den sitter kvar för länge. Förr varnade man mycket för ett tillstånd som kallas för "tampongsjukan", vilket är en sorts "förgiftning" i kroppen om fel sorts bakterier tar över om man har en tampong inne för länge. Idag är det väldigt ovanligt just därför att tampongerna och hygienen är bättre, men ha ändå inte in tampongen för länge. Det är även en stor påfrestning för slemhinnorna i underlivet att ha tampong om du blöder bara lite grann - så i de fallen är det bättre med kopp eller binda/trosskydd.
Om någonting blev oklart är det bara att fråga.
Kram
Tessi