Mens i flera veckor?!
28.06.2018
Hej jag har haft mens i snart 4 veckor nu,ibland blöder jag jättemycket och ibland ganska lite. Jag har aldrig tagit p-piller eller något sånt och jag är 15 år och fick min första mens i 4an och då var allt normalt. Det här är andra gången min mens varar i flera veckor och jag vet inte vad felet är. Jag vågar inte heller gå till gynekolog för det är pinsamt. Funderar på att sätta in spiral eller något så att den här fruktansvärda mensen kan sluta! Jag vet inte vad felet är snälla hjälp F

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej F!
Hm, jag tycker nog att du ska gå till en ungdomsmottagning eller preventivrådgivning (eller vad ni nu har i din kommun/stad) och berätta om din oro. Att ganska plötsligt få så där lång mens kan nog vara ett tecken på att något är annorlunda, att något inte stämmer. Det kan vara något så enkelt som att vi alla förändras under utvecklingen, så det är inte ovanligt att mensen börjar bete sig på ett nytt sätt. Men det kan också vara något som behöver kollas upp och åtgärdas.
Och vännen, att gå till gynekologen är inget att skämmas för, det är något vi alla gör förr eller senare. Det är fullt normalt och framförallt är det bara ett jobb för personalen där. Att gå till ungdomsmottagningen/gynekologen är också ett sätt att ta hand om sin egen hälsa, precis som att gå till tandläkaren på kontroll eller besikta bilen.Verkligen no biggie! Här kan du läsa om hur det går till här i Österbotten, Finland.
Därtill kan du få information, stöd och råd om olika sätt att få mensen under kontroll där. Precis som du skriver, så har flera av preventivmedlen den trevliga biverkningen att de gör mensen kortare, mindre riklig och mer regelbunden. Så många som använder tex p-piller gör det inte för att de behöver skydda sig mot graviditet utan istället för att helt enkelt få ordning på mensen.
Så fundera inte, bara boka tid nu till närmaste mottagning!
kram, Liselott