Mens i snart 3 veckor
02.08.2018
Hej!
Jag är en tjej på 14 år.
Jag har ätit p-piller ( zyrona) Ett tag nu, när jag skulle ha mitt uppehåll på min första karta p-piller så skulle vi utomlands och jag tänkte att jah skulle skjuta upp mensen då pga att vi skulle utomlands, men dagen jag skulle ta min sista tablett så började jag blöda jag tänkte inte så mycket på de utan fortsatte på min andra karta men jag har blödigt sendan 16 dagar tillbaka. För ca.5 dagar sedan slutade jag äta mina p-piller för att ta ett uppehåll så jag kan sluta blöda.
När slutar jag blöda?
Varför blöder jag äns??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Det är alltid svårt att på förhand veta hur kroppen kommer att reagera på att man äter två kartor på raken, för vissa funkar det helt problemfritt, andra får små mellanblödningar och vissa får (precis som du) en blödning som varar längre. Det är inte någonting som är "fel" utan handlar antagligen bara om hur din kropp reagerar på just den mängd hormoner som finns i dina piller. Det är inte heller nödvändigtvis så att du alla gånger kommer att reagera likadant på att äta flera kartor på raken, utan det kan hända att det var endast denna gång (eftersom din kropp ännu är helt ovan med dina piller och du är ung.) Det enda sättet att ta reda på det är att testa.
Om du nu har tagit uppehållet ("pausen") med dina piller så gissar jag att du kommer att sluta blöda då du börjar med nästa karta, men det finns inte heller några garantier för det. Hormoner är väldigt komplicerade och alla reagerar lite olika. Mitt enda råd är därför att vänta och se, och vid behov ta kontakt med barnmorskan/gynekologen som skrev ut pillren till dig om det skulle vara så att blödningarna även i fortsättningen blir utdragna och opålitliga. Det finns många olika märken att välja mellan och det gäller bara att hitta rätt sammansättning för just dig. Men man brukar rekommendera att man testar med en sort i minst tre månader för att veta hur de funkar.
Kram
Tessi