mens och p-piller
22.05.2015
Hej! Har en fråga angående mens när man äter sockerpiller. Jag äter p-pillret Zoely och är nu på min andra karta. Under första kartan fick jag jätte lite mens när jag åt sista sockerpillret men mensen varade inte ens en dag. Nu är jag på andra kartan och har idag ätit upp mitt sista sockerpiller och har fortfarande inte fått min mens. Läste att det är vanligt att mensen inte kommer under första kartan men att den borde bli regelbunden efter första kartan och att man på nästa karta borde få normal mens. Betyder det då att jag är gravid? Tog 2 graviditetstest i april och båda visade negativt. Har haft oskyddat sex men tagit piller regelbundet som man ska.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.05.2015
Hejsan! För de allra flesta minskar mensblödningens dagar och mängd när man börjat med p-piller. Men du var då ovanlig iom att det kommer genast från första kartan. Oskyddad sex ska du absolut kunna ha. Och jag hoppas att du har tagit dina p-piller regelbundet på så vis att du tar dem inom en tidsram på 2 timmar, vilket rekommenderas. T ex att man tar dem alla veckans dagar mellan kl 07-09. På så vis uppnår man allra högsta säkerheten.Och du har inte glömt någon dag? Och du har inte spytt eller haft diarré? Ifall du inte har följt det här - gör graviditetstest igen.
När det gäller Zoely finns det bland mycket vanliga biverkningar (dvs hos mer än 1 av 10 användare) att blödningen uteblir. Ifall du följer allt som jag nämnde tidigare så är det väl bara så att du har drabbats av en vanlig biverkning. Men jag förstår din oro. Att mellanblödningen kommer betyder ju liksom att man inte är gravid. Så för att lugna dina nerver kan du nog absolut igen göra ett graviditetstest. Men ifall det fortsätter så här med dina p-piller tycker jag inte att du alltid behöver ta graviditetstest. Utan bara nu kanske de 3 första kartorna. Sen får du väl acceptera fakta - Zoely ger dej inte mellanblödningar. På ett sätt najs... Men om du vill ha mellanblödningarna som kontroll kan du efter 3 månader vända dej till barnmorskan/läkaren och be att få prova annat preparat. Olika hormonkombinationer har olika biverkningar. Å andra sidan tror jag många är avundsjuka på dej - speciellt sommartid... :)
Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare