Mens och vaccin
14.10.2021
Hej!
Jag tog första dosen coronavaccin här en dag. Idag startade mitt mens plötsligt nästan 2 veckor för tidigt...
Är det här pga. Vaccinet? Kommer det att lämna såhär?
Jag har hört att vaccinet kan påverka mensen, men hur länge? Många månader? År? Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2021
Hej,
Jag har precis som du hört att covid-19 vaccinet har påverkat mensen för många kvinnor, men eftersom det har gått relativt kort tid sedan vaccinationerna inleddes så finns det inga forskningar ännu kring huruvida det faktiskt hänger ihop med vaccinet - och vilken påverkan det har på sikt. Jag kan med andra ord inte säga med någon säkerhet i ditt fall om det berodde på vaccinet eller på någonting annat, och om det kommer att upprepa sig eller om detta var den enda gången.
Det är ju helt normalt för kvinnor, och speciellt för unga kvinnor att mensen nån gång är oregelbunden, d.v.s. att den kommer tidigare eller senare än "normalt", men detta är kanske historiskt sett första gången som hela befolkningen har getts ett vaccin mer eller mindre samtidigt - så vi får nog helt enkelt följa med och se vad forskningarna säger om saken längre fram. Det enda jag kan konstatera är att du inte är den enda vars mens verkar ha påverkats av vccinet, och att det förhoppningsvis inte kommer att påverka din menscykel framöver.
Kram,
Tessi