Mens på resan
24.06.2018
Uppdatering på "mens på resan"
Hej!
Jag har fått pillren som skjuter upp mensen som jag ska ta 3 dagar före resan. Men för någon anledning så kom inte min mens denna månad, eller så är den 2 veckor sen. Så nu vet jag inte när min nästa mens kommer. Kommer den samma tid som min mens annars kommer eller ändras min "cycle"?
Nu vet jag ju inte när 3 dagar före mensen är. Kan man känna det på sig på något sätt eller ta reda på när det är?
Ska jag kanske prova mig på pillren som gör att min mens kommer fortare?
Jag blir jättestressad av dethär, vill inte ha min mens i Spanien för jag får jättesjuk mage och blöder mycket

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej.
Knepigt knepigt. Eftersom din mens är sen nu, så är det faktiskt väldigt svårt att veta när den har tänkt dyka upp. Och det finns ju egentligen inget sätt att ta reda på det heller..
När exakt är det du skall åka? Jag tänker att du kanske helt enkelt får vänta, och om mensen inte har dykt upp då det är ca. 4 dagar kvar tills resan så kanske du måste börja med pillren då? Då kanske du eventuellt hinner ha din mens innan resan, och om mensen kommer strax innan resan så behöver du ju inte pillren alls - men om mensen inte dyker upp och det är bara ca. 4 dagar kvar tills resan så får du börja på med pillren för att vara säker på att det inte skall börja strax då du kliver på flyget liksom.
Jag hoppas att du förstår hur jag menar. Om du ännu är osäker så ring till preventivrådgivningen på din hemort och tala om saken med dem, de kan säkert hjälpa dig.
Kram
Tessi
Och trevlig resa!