Mens problem
03.06.2019
Hej! Kommer börja äta hormonpiller (tror jag) för att skutta fram min mens pga att vi ska på resa då och Vill ju inte ha mens då. Så kommer börja äta pillren i nästa vecka på onsdag altså 12.6 och av sluta att äta dem typ 18-19.6. Min fråga är att efter Hur många dagar kommer mensen pånytt då jag skuttar upp dem? Och kan ja få någon komplikaation av dem? Isåfall vad tack för svar! (Vet tyvärr inte vad hormonpillren heter) ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej.
Medicinen du talar om är antagligen Primolut Nor. Med dessa hormoner kan man flytta på mensen, men de fungerar inte som preventivmedel. Man brukar börja ta pillren några dagar innan mensen borde komma, och sedan tas pillren tills mensen får komma (men högst i 10-14 dagar). Oftast brukar mensen komma ett par dagar efter att man slutat med Primolut.
Biverkningarna kan vara att man upplever mensvärk eller t.ex. ömma bröst precis som innan mensen, eller att man kan få mellanblödningar om man använder dem länge. Men oftast brukar de fungera bra.
Ät pillren enligt anvisningarna i bipacksedeln så skall vi tro att mensen hålls borta.
Kram
Tessi