Mensen är sen
26.05.2018
Hej!
Jag har haft mens sedan jag var kring 11 år, alltså i 10 år. Har haft regelbunden mens i många många år, tills nu. Min senaste mens började den 28 mars och har inte sett till den sedan dess. Förstås kan det ju bara vara tillfälligt men vill i alla fall fråga vad det kan bero på om den inte kommer? Hur länge ska man vänta innan man behöver kolla upp det?
Jag kan omöjligt vara gravid. Det som är konstigt är att det aldrig förr har varit så här, även fast jag har kämpat mot bulimi i flera år (har inte kvar beteendet som tur är). Den kommer säkert igen någon gång men vill bara veta hur länge det kan gå och ändå vara "normalt".

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2018
Hej.
Det är, precis som du skriver, helt normalt. Och oftast är det inte ett tecken på att någonting är "fel" utan bara att kroppen av en okänd orsak pausar lite. Den brukar komma igång pånytt av sig själv, och just därför att det är så pass vanligt så brukar man i allmänhet vänta i 6 månader innan man börjar undersöka vart mensen tagit vägen. Nästan alla kvinnor upplever utebliven mens nån gång under deras fertila år. Men du kan givetvis kontakta din mödrarådgivning/preventivrådgivning redan innan det om du känner att du vill kolla upp saken.
Det bästa du kan göra är att försöka att inte oroa dig, och leva så regelbundet som möjligt. Då har din kropp bäst förutsättningar att fungera normalt.
Kram
Tessi