Mensen är sen
13.02.2019
Hej! har haft mens i ett år nu den är försenad med 13 dagar, mina flytningar har varit helt normala förutom två gånger då det har varit typ som slemklumpar tillsammans med flytningarna är det farligt?
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2019
Hej.
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, speciellt med tanke på att du "bara" har haft den i ett år. Om du inte har haft oskyddat sex så behöver vi inte heller oroa oss över att du skulle vara gravid, så då är det bara att ha tålamod och vänta på mensen i lugn och ro. Har du det väldigt stressigt just nu så kan det påverka din mens, men eftersom mensen inte är viljestyrd så finns det inte så mycket man kan göra för att påskynda förloppet.
Slemklumparna är inte heller någonting du behöver oroa dig över. Flytningarnas konsistens varierar lite hela tiden, ibland är de rinnigare och ibland tjockare. Dels beror det på menscykeln och dels på bakteriefloran i underlivet. Skulle flytningarna bli rikliga eller tjocka - i samband med t.ex. klåda eller irritation så kan det vara ett tecken på att pH-balansen är fel, men om du inte upplever några andra symtom så får du nog betrakta det som helt normalt.
Ingen panik med andra ord.
Kram
Tessi