Mensen är sen
27.10.2019
Hej! Min mens är 1 och en halv vecka sen och jag har inte haft oregelbunden mens någon gång så ja vet inte vad det beror på.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2019
Hej,
Bara för att din mens inte tidigare har varit sen betyder inte att den aldrig kommer att vara det. Nästan alla tjejer är med om det någon gång, och det betyder inte att någonting är fel. Med tanke på din ålder så är din kropp inte heller färdigutvecklad ännu så den jobbar ännu hårt med att lära sig allt nytt. Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör, och vi är själva medvetna bara om en liten del av alla de processer som pågår i kroppen. Så oftast får vi inte veta varför mensen är sen.
Om du inte har haft oskyddat sex så behöver du inte oroa dig över att vara gravid, så då är det bara att ta det lugnt och vänta på mensen. Den kommer nog.
Kram
Tessi