Mensen är sen
04.09.2022
Hej jag är en 15 årig tjej som är sexuellt aktiv med min kille vi har haft sex några gånger denna månad alltså sen sist jag hade mens men vi använder alltid kondom. Han kom en gång men han sa att han drog ut den och kondomen borde ha vart hel men nu är jag två dagar sen med min mens å jag är så nervös att jag ska vara gravid. Har inga symptom på graviditet heller men snälla hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2022
Hej,
Som du säkert vet så är det inte alls ovanligt att mensen kan vara oregelbunden, och om ni alltid har använt kondom då han har varit inne i dig så finns det ingen anledning att tro att du skulle ha blivit gravid.
Jag tycker att du helt lugnt kan vänta på mensen, men om du är väldigt orolig så kan du också göra ett graviditetstest. Dem kan man köpa i butiken eller på apoteket. På basen av det du skriver kommer testet med största sannolikhet att visa negativt, men det skulle kanske göra att du slappnade av så att mensen skulle komma igång.
Kram,
Tessi