Mensen igen...
25.12.2019
Hej....
Jag har fått mens igen!
Jag hade det för ungefär 12 dagar sen och nu har jag det igen... eller det är mer som en ljusbrun flytning? Min förra mens höll på typ i 6 dagar. Har inte haft sex bara så ni vet om de hjälper. Har haft mens i ett halv år nu fick min första på sommaren. Är detta normalt??
Har också ganska mycket diarré men de kanske inte har nått att göra med det. Hade feber i förr ungefär 39 grader och hade det bara 2 dagar. Febern behöver ju inte heller ha nått att göra med det men tänkte bara i fall om...
Är detta normalt? Har annars alla andra gånger haft 1 gång per månad men nu kommer det efter 2 veckor! Det gör mig lite orolig... ska prata om det med mamma men vill skriva och få lite expert hjälp först!
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
30.12.2019
Hej du,
Om kroppen är stressad eller utsätts för någon sort av stress kan man få mellanblödningar i form av brunaktiga blodblandade flytningar. Så länge du inte haft sex och kan vara smittad av en könssjukdom är det ingen fara. Då handlar det ofta om att det det kan vara yttre faktorer som påverkar, i detta fall tänker jag att kroppen varit stressad av vad den fått genomgå - feber, magbesvär. Ibland kan mensen komma tätare än tidigare, och det är heller inte farligt! Ibland kan den ljusbruna flytningen också bara vara en ”eftersläng” från mensen.
Kram!
Malin Wiik-Norrman