Mensen kom int?
09.12.2015
Min Mens har inte kommit den borde ha kommit för två Dagar sen. Jag är oskuld så de borde väl inte finnas en ända procent att jag skulle vara gravid(om jag har fattat hur kroppen fungerar)
Jag har haft Mens ungefär snart ett är jag fick det då jag var 15. Då man är i sitt menscykel så lossnar väl slemklumpen FRÅN livmodern, jag märker att det kommer slem FRÅN livmodern nu. Mår min kropp bra eller e de någo fel med mig. Jag har mycket stress just nu så de kan kanske vara vqarför jag inte har Mens.? ( min Mens har vari reggelbunden tills nu)
Eller kanske har den blivit oregelbunden nu o om de e så hur Länge tar det tills den blir reggelbunden ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2015
Hej.
det är nog jättevanligt att mensen är oregelbunden ibland, speciellt om man är ung och inte äter p-piller. Kroppen är ju inte en maskin, och det är ett jättekomplicerat system där allting skall funka för att man skall få mens, så även om mensen är borta i flera månader så är det iget tecken på att någonting är fel.
Under menstruationscykeln byggs alltså livmoderns väggar upp med slemhinna som skall vara trygg och mysig att växa på ifall det skulle komma förbi ett befruktat ägg, men ifall ägget inte kommer så stöts denna slemhinna ut och det är det som är mensblödningen. Men det är ganska vanligt att flytningarna kan bli lite annorlunda till konsistensen strax innan man får mens, så om du tycker att de nu är lite "slemmigare" än vanligt så är det säkert ett tecken på att mensen kommer snart.
Du kan nog i lugn och ro vänta på din mens. Det är helt normalt :)
Kram
Tessi