Mensen kommer inte
12.06.2014
Hej
Jag började äta p-piller för ungefär en månad sen (jag har ätit en karta), just nu väntar jag på att mensen ska börja, men den kommer aldrig! Vad ska jag göra om den inte hinner börja? ska jag börja på andra kartan, fast mensen inte kommit?
Jag började äta p-piller pga akne (jag äter Cypretyl). Det som oroar mej är att min pojkvän har varit inne i mej några gånger utan kondom, men han har aldrig kommit i mej. Men jag har aldrig missat en tablett så det är väl ganska osannolikt att jag är gravid.. jhfkadh

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.06.2014
Hej jhfkadh!
Har din mens kommit än? Se, ibland är just det en biverkning av att just ha börjat med p-piller, att mensen är sen, konstig eller sparsam den första tiden, eller att man har mellanblödningar eller droppblödningar eller att den har annorlunda färg. Det brukar nog "jämna ut sig" under de tre första månaderna, och det är inte ovanligt att man inte har mycket till mens alls under den första pausen mellan p-pillerkartorna. Som sagt, om 2-4 månader borde din mens ha blivit sådan som kommer att vara "normalt" för den medan du går på p-piller. Och jo, du ska börja på andra kartan när det är meningen att du ska göra det, du ska inte vänta på mensen.
Det är väldigt osannolikt att du ska bli gravid av att han varit inne i dig utan kondom. Man brukar säga att p-piller är 98-99% säkra, men det betyder att under ett år blir ca 0,5-1,5 kvinnor av 100 kvinnor gravida fastän de tar p-piller enligt instruktionerna. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pearl-index) Och då har de ju haft många gånger sex under det året och han utlösning i dem osv. De allra, allra flesta använder ingen kondom under sex när de går på p-piller.
Så du kan nog känna dig helt lugn - och njuta av kondomlöst sex med honom utan nervositet.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)