Mensen påverkad av stress
27.10.2019
Jag har haft mens i ungefär 5 år och den har nästan alltid varit regelbunden, med väldigt få undantag. Jag har stressat mer än vanligt den senaste veckan pga många olika saker och en av den är att min mens varit sen i över en vecka. De undantag jag har haft har bara varit 2-3 dagar. Jag har haft oskyddat sex med min pojkvän 1 och en halv vecka från idag och stressat mer än vanligt den senaste veckan men hur länge kan stress skjuta upp mensen? Han har alltid dragit ut den när han känner att han är nära, men kan jag ändå vara gravid även om han kommit i min hand? Stressande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2019
Hej.
Som du säkert har hört så är det inte alls ovanligt att mensen nån gång är oregelbunden, och oftast får man inte veta orsaken till det utan det bara blir så. Det pågår hela tiden massor av saker inne i kroppen, varav vi själva är medvetna om bara en del. Så i sig behöver det inte betyda att någonting är "fel" bara för att mensen dröjer, men precis som du skriver så kan stress vara en bidragande orsak.
MEN
Om du vet att ni har haft oskyddat sex så finns det en risk att du kan vara gravid och då skall du testa dig. Oskyddat sex innebär alltid en risk för graviditet, även om killen inte kommer inuti dig. Redan innan utlösningen kommer det en s.k. försats, och den kan innehålla levande spermier. Så avbrutet samlag skall INTE ses som en preventivmetod. Preventivmedel är gratis för dig i den kommun du bor så det är bara att ringa preventivrådgivningen och boka tid.
O)m din mens inte har kommit ännu så tycker jag att du skall testa dig. Är du inte gravid så är det bara att vänta på mensen. Men se till att ni skyddar er i fortsättningen.
Kram
Tessi