Bada med klassen
09.03.2015
Hej decibel! Jag har haft mens i över ett halvår nu och på fredag ska vi bada med klassen, och jag har panik. Jag frågade mamma om hon kunde köpa tamponger åt mig eftersom jag har mens, men hon svarade bara "du är för liten för det, det funkar inte!". Jag har använt hennes tamponger i smyg, så jag vet att det går att få in en. Jag vet dock inte hur jag ska göra på fredag. Har ni några tips? Vad borde jag säga till min mamma? Jag vill INTE köpa tamponger själv.
Kram, Tjej 13 Tjej 13

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.03.2015
Hej!
Visst i världen ska du kunna gå och köpa tamponger, vännen! Det är lika naturligt när man fått mens som att köpa en fotboll när man börjat spela fotboll i ett lag. Det kanske känns lite nervöst och pinsamt i början, när det är ovant, men du blir snabbt van. Varendaste annan tjej som har mens gör ju det, varför skulle just du vara annorlunda eller extra pinsam eller något? Säkert är det redan många tjejer på din klass som har mens och kanske använder tampong, så du behöver inte känna dig ovanlig. De kanske bara inte talar så högt om det.
Alternativt, så säger du åt mamma att du behöver tamponger och att du redan provat och det funkar nog, inga problem. Hon vet nog att man exempelvis inte behöver ha haft sex för att kunna använda tampong - men hon, som så många andra tjejmammor, kanske bara har en smula svårt med att acceptera att hennes lilla flicka börjar bli stor. Att det är därför hon har svårt med tanken på att du skulle använda tamponger. Men ta ett snack med henne och förklara läget, så gissar vi nog att hon accepterar det och förhoppningsvis köper tamponger åt dig.
Btw om priset på tamponger: eftersom du nu vet att tamponger funkar för dig, så kan du kanske också pröva menskopp. De kostar lite mer i inköp, men kan användas i 10 år! Då sparar du enorma mängder pengar - och sparar på naturen eftersom du inte långsamt men säkert skapar ett berg av sopor (använda tamponger). Fast det är ingen brådska med att börja använda menskopp och det är absolut inget måste.
I nödfall kan du gå till skolsyster eller ungdomsmottagningen och be om några extra tamponger - men det löser ju bara situationen den här fredagen och inte i framtiden.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott